Výber SEO agentúry – 5 bodov na ktoré si dať pozor u SEO špecialistov
Máte nový web? A čo teraz s ním? Podstatné je, ako naň prídu vaši potenciálni zákazníci.
Náklady na web jeho spustením do online sveta tvoria len zlomok z celkových.
Jeden z kľúčových nákladov môže ovplyvniť výber dobrej SEO agentúry.
S akými nákladmi musíte počítať po spustení vášho webu, ak chcete aby naň chodili noví potenciálni zákazníci?
- samotná údržba a správa webu (pravidelné updaty, drobné opravy, zmeny, zapracovania UX)
- náklady na SEO
- náklady na online reklamu (Google, sociálne siete, online PR a iné)
Nie každý podnikateľ má na to prostriedky, aby v každom z týchto bodov spolupracoval s veľkou vývojárskou firmou, alebo agentúrou, kde sa o váš web bude starať tím odborníkov.
Väčšina podnikateľov si web spravuje sama, prípadne spolupracuje s freelancermi – programátormi.
Aj vo svete SEO platí niekoľko základných krokov, ktorými si je potrebné prejsť, pokiaľ chcete byť v Google úspešný. Tu je pár z nich, na ktoré si radšej posvieťte pri výbere SEO agentúry:
1. SEO plugin a automatické nastavenie SEO on page faktorov
Nahraním SEO pluginu na náš web vašim programátorom SEO nastavovanie len začína.
Dôležité je vedieť identifikovať správne kľúčové slová, ktoré by ste mali nadefinovať pre každú jednu podstránku na vašom webe.
Áno skutočne pre každú jednu podstránku (aj v prípade niekoľko tisíc položkových e-shopov….o tom ako to robíme v prípade e-shopu si povieme niekedy nabudúce).
Začnite analýzou kľúčových slov
- Identifikujte všetky kľúčové slová z vášho segmentu.
- Rozdeľte si ich do skupín strategické a ostatné kľúčové slová.
- Zistite koľko ľudí ich zadáva do vyhľadávania (na to môžete použiť bezplatný Plánovač kľúčových slov od Google Ads. Nájdete ho po vytvorení konta v Google Ads v sekcii Nástroje).
- Prideľte maximálne 2 kľúčové frázy pre každú podstránku na vašom webe.
- Následne požiadajte programátora, aby tieto kľúčové frázy zapracoval do SEO onpage faktorov – tagu title, URL linky a pokiaľ je to možné aj do H1 nadpisov na každej podstránke vášho webu.
- Pokiaľ vlastníte e-shop, nezabudnite vyplniť aj atl a title tagy obrázkov pri vašich produktoch.
Takto si spracujete prvé onPage SEO
Nahodením SEO pluginu na web si systém vyplní tagy podľa toho, čo aktuálne máte na stránke, nie podľa kľúčových slov v tvare, ako ich ľudia zadávajú do vyhľadávania. Preto si vždy vyhraďte čas najmä pri spustení webu na manuálne nahodenie SEO onpage.
Taktiež myslite na budúcnosť a vytvorte proces u ľudí, ktorý na web budú pridávať nové obsahy, ako napríklad blogy, alebo produktové podstránky resp. produkty pri e-shopoch, aby vždy manuálne zapracovali max 2 nové kľúčové slová do title, URL, H1 a do textu podstránky.
Nezabudnite ani na meta tag description
To je ten popisok pod nadpisom, ktorý vám Google zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania.
Síce tento faktor priamo neovplyvní posun kľúčových slov vo výsledkoch vyhľadávania vyššie, je dôležitý pre zaujatie užívateľov a pre zvýšenie miery prekliku vášho webu vo vyhľadávaní Google.
Atraktívnejší popisok dokáže ovplyvniť užívateľov natoľko, že sa preferujú váš web pred vyššie umiestneným webom vo výsledkoch vyhľadávania Google.
2. Technické SEO
S akými nástrojmi plánuje pracovať váš SEO špecialista?
Aké parametre by mal neustále sledovať?
Často sa stretávame s tým, že sa o technickú časť SEO “stará” samotný programátor, alebo nejaký SEO špecialista, ktorý zákazníka často ohúri množstvom odborných výrazov a nástrojov s ktorými pracuje.
Avšak na to, aby ste si dali pozor na indexáciu – prehliadanie webu Google botom, nepotrebujete v princípe žiaden super-špeci nástroj – postačí obyčajná Google search konzola, ktorá je úplne ZADARMO.
Tu udávame pár základných bodov, ktoré odporúčame sledovať:
Indexácia webu
Pozor na stránky no index, 404ky, a sledujte stránky, ktoré Google vidí, ale rozhodol sa ich nezaradiť do indexu.
V tomto prípade by som sa zamerala na stránky, ktoré sú pre nás dôležité a zanalyzovala body, ktoré Google vadia spustením testu webstránky v Search konzole.
Chyby, ktoré vám Google vypíše pošlite vášmu progamátorovi, aby ich čím skôr opravil.
Následne požiadate Google prostredníctvom Serach konzoly, aby opätovne prehľadal danú podstránku.
Návod ako to urobiť nájdete aj tu, žiaľ nie je dostupný v slovenčine:
Site mapa – resp. mapa stránok
Odsledujte si, či ju máte vždy aktuálnu a správne nahodenú v Search console.
Pri väčších e-shopoch, alebo weboch by mala byť jedna materská mapa stránok, ktorá združuje ostatné jdnotlivé mapy stránok po častiach.
Tiež si dajte pozor na prioritizáciu jednotlivých stránok, prípadne nastavenie frekvencie zmeny obsahu na webe.
O tom, ako vyzerá dobrá sitemapa si môžete prečítať aj tu: Google mapa stránok
Rýchlosť načítania webstránky a core web vitals
Na toto používame opäť bezplatný nástroj od Google – PageSpeed Insight.
Najčastejším problémom, ktorý spomaľuje web stránky je nahrávanie priveľkých obrázkov na web stránku.
Preto vždy, keď vkladáte na web obrázok použite konvertor, resp. uložte obrázok vo formáte pre web (starý dobrý Photoshop mal túto funkciu priamo pri ukladaní obrázka).
PageSpeed Insight vám vypočíta odhadované výsledky rýchlosti načítania vášho webu a prvkov core web vitals na základe priemernej rýchlosti internetu užívateľov v danej krajine.
Ak však používate Search console a máte na nej dostatočné množstvo zozbieraných údajov, do tohoto rozhrania sa vám načítajú aj skutočné dáta core web vitals (preto sa vám hodnoty v tomto nástroji môžu trochu líšiť).
Z našej skúsenosti na Slovensku sú skutočné výsledky o čosi lepšie ako odhadované z pageSpeed Insight nástroja.
Ak vám však tento nástroj ukazuje kritické hodnoty v niektorých z parametrov, je potrebné kontaktovať programátora, aby zrýchlil jednotlivé prvky na webe.
Ukážka Core web vitals reportu:
3.Linkbuilding – odkazy smerujúce na web stránku – budovanie Domain authority a Page authority
V nedávnom príspevku sa Google vyjadril, že linkbuilding – alebo budovanie spätných odkazov nemá AŽ TAKÝ VPLYV NA VÝSLEDKY VYHĽADÁVANIA.
Ďakujeme Google, že týmto výrokom potvrdil, že linkbuilding je naďalej jeden z dôležitejších SEO faktorov. Tým, čo doteraz “kašlali” na svoje Search konzoly, resp. svoje on page SEO, samotný linkbuilding nepomôže.
Poďme si teda rozobrať jeden z 3. základných stavebných kameňov dobrého SEO (1. onpage SEO, 2. technické SEO 3. linkbuilding) – linkbuilding stratégiu.
Čo je autorita domény?
Autorita domény (Domain authority – MOZ, Domain score – SEMrush, alebo Domain rating – Ahrefs podľa toho, ktorý nástroj na sledovanie používate) je hodnotenie webu štandardne od 0 (najmenej po registrovaní domény) po 100 (najviac – má napríklad Facebook, Instagram, YouTube…).
Okrem toho, že doména má svoju autoritu, každá podstránka má taktiež svoje hodnotenie – tzv. Page authority. Keď chceme do vyhľadávania Google dostať nejakú podstránku, linkujeme ju práve na kľúčové slovo, alebo slová na ktoré je optimalizovaná a linkujeme ju buď zo stránok, ktoré majú vyššiu Page authority ako samotná linkovaná podstránka, alebo v prípade, že linkujeme z novo napísaného článku – skontrolujeme Domain authority daného portálu.
A tu tiež platí pravidlo, že linkujeme z portálu, ktorý má vyššiu domain authority, ako je tá vaša.
Pri dobrej linkbuilding stratégií si treba zodpovedať niekoľko otázok:
- Aký mám rozpočet na budovanie autority svojej domény?
- Akým spôsobom vám budú pravidelne vznikať nové a kvalitné linky odkazujúce z externých portálov – webov na váš web?
- Dokážem sám vygenerovať aspoň 8 liniek mesačne?
- Dokáže to moja virtuálna asistentka, alebo môj SEO špecialista?
- Potrebujem na toto už skúsenejšiu agentúru?
- Budú tieto odkazy smerovať len na hlavnú stránku, alebo aj na jednotlivé podstránky?
- Sú to odkazy z najvyhľadávanejších kľúčových slov?
- Striedate tieto odkazy z rôznych kľúčových slov na rôzne podstránky?
- Smerujú tieto odkazy na podstránku, na ktorom je dané kľúčové slovo zoptimalizované (teda použité v title, URl, H1…)?
- Ako často vám vznikajú tieto linky, kto vám ich buduje?
- Aké hodnoty Domain authority majú tieto weby, resp Page authority odkazy z historických článkov, alebo stránok? Sú vyššie ako tá vaša?
V prípade, že si viete odpovedať na všetky otázky a máte dobrú linkbuilding stratégiu, autorita vašej domény sa bude postupne zvyšovať a tým aj pozície vášho webu v organickom vyhľadávaní.
Linkujte preto pravidelne a to z kvalitných stránok s relevantným obsahom k linkovanému kľúčovému slovu.
Ideálne z obsahov, ktoré sú atraktívne pre vášho potenciálneho zákazníka, alebo čitateľa.
Nemusí to byť top PR článok, ktorý ste kedy napísali, avšak nestačí napísať 1 článok mesačne, aby ste o 1 rok boli medzi top 5 konkurentmi vo vyhľadávaní Google.
Koľko liniek teda potrebujem?
Čím častejšie linkujete z kvalitnejších portálov, tým rýchlejšie sa dostanete na prvé stránky vo výsledkoch vyhľadávania (teda pokiaľ máte doriešené onpage SEO a technické SEO). Pri menších a menej konkurenčných weboch odporúčame na začiatok linkovať minimálne 6 liniek z dvoch novo napísaných článkov a 2 linky z historicky dobre hodnotených Googlom článkov mesačne.
Tak získate aspoň 4 linkované nové domény mesačne, čiže 12 nových domén za kvartál, ktoré vám pribudnú vo vašom FRESH Indexe (parameter, ktorý sleduje akým spôsobom a koľko vám pribudlo, prípadne odbudlo liniek).
Ak za tri mesiace získate 18 odkazov z jednej domény efekt nebude ani zďaleka taký, ak získate 18 odkazov zo 6 domén (počítame s tým, že do jedného článku viete štandardne zakomponovať max 3 spätné odkazy, čiže budujte 6 nových článkov zo 6 rôznych portálov).
Nezabudnite, že každý článok, ktorý napíšete musí byť unikátny
Inak by išlo o duplicitu, nezverejňujte si ho už u vás na webe (tiež by išlo o duplicitu) a platí každý nový článok vždy linkujte na novú doménu, pokiaľ je to možné.
Nezabudnite vyhľadávať na webe už staršie – historické články s dobrým Page Authority – vyšším ako vaša cieľová stránka na ktorú chcete linkovať. Oslovte majiteľa webu a požiadajte ho o link z takéhoto článku.
4. Cena za SEO služby pri výbere SEO agentúry
Cena za jeden zverejnený odkaz na mediálnom portály sa momentálne pohybuje niekde od 30 do 150 €/odkaz.
Bavíme sa o mikročlánkoch mimo hlavných spravodajských portálov a mimo zverejnenia na hlavných stránkach mediálnych portálov (toto nie sú štandardné PR články, kde sa cena za jedno zverejnenie môže hýbať od 500 do 5000 €/článok ).
Ak tieto odkazy nakupuje agentúra, celkové náklady na linkbuilding vás môžu vyjsť aj o polovicu lacnejšie, nakoľko vy ako jednotlivec, alebo váš SEO špecialista, či virtuálna asistentka nedokáže dostať cenu za odkaz od mediálnych domov ako v prípade agentúry, ktorá vie získať množstevné zľavy. Celkové náklady na rovnaký rozsah SEO služieb od agentúry môžu byť v konečnom dôsledku nižšie ako v prípade “urob si sám riešení”.
Lacné SEO riešenia NEFUNGUJÚ.
Vložené náklady do SEO sa vám vrátia jedine v prípade, že vám čím skôr na web začnú prúdiť potenciálni zákazníci a to znamená, že sa potrebujete do vyhľadávania Google dostať na čo najviac relevantných kľúčových fráz a to v čo najkratšom čase. Z mikro rozpočtom na SEO a freelencerom, alebo s virtuálnou asistentkou namiesto SEO agentúry nedosiahnete také SEO výsledky, aby mali zásadný vplyv na vaše podnikanie.
Najlepším riešením je rátať s jednou väčšou SEO investíciou na úvod (nepísané pravidlo je zhruba 1,5 násobok nákladov na vývoj vášho webu)
To by malo pokryť onpage SEO,spracovanie a implementáciu SEO technického auditu a spracovanie Linkbuilding stratégie – prípadne nákup prvých tematických liniek.
Následne treba počítať s pravidelným rozpočtom na pravidelnú a kvalitnú linkbuilding stratégiu a na pravidelnú správu technického SEO.
Ak vám niekto ponúka SEO služby za 500 € mesačne, spozornite a overte si, či je v danej službe skutočne všetko čo potrebujete (overte si aspoň hore uvedené body).
Ak nie, zvážte iný kanál, ktorý vám môže priniesť lepšie výsledky na úvod (napr. Google Ads reklama, alebo reklama na sociálnych sieťach).
„Na SEO štúdií našich 32 zákazníkov počas 2 ročnej spolupráce v rokoch 2018 – 2020 sme zistili, že najlepšie sa darilo tým zákazníkom, ktorý na SEO míňali v priemere 1100 € mesačne a viac.“
Zároveň sa však Google organické vyhľadávanie stalo ich najlepšie fungujúcim kanálom (zdroj najčastejších zákazníkov, ale aj najvyšší konverzný pomer v porovnaní s ostatnými kanálmi…).
Pozrite si závery z našej prípadovej štúdie:
- Najviac sme zákazníkom zvýšili počet konverzií trojnásobne. Až 70% zákazníkov sme zvýšili konverzie viac než dvojnásobne.
- Až 90% zákazníkom sme zvýšili počet návštev na web o minimálne polovicu.
- Najlepšie výsledky sme dosiahli u zákazníkov, s ktorými sme spolupracovali minimálne 1 rok a viac – až 62% z nich sme zvýšili konverzie viac ako dvojnásobne, u 75% sme zvýšili organickú návštevnosť o viac ako polovicu.
- Zákazníci, ktorým sme zvýšili všetky merané metriky o viac ako 50% (návštevnosť, konverzie, počet kľúčových slov na 1. stránke v Google), míňajú na SEO v priemere 1100 € mesačne.
Celú prípadovú štúdiu si môžete pozrieť tu: SEO is not dead
5. Očakávania od SEO – strednodobé až dlhodobé manažérske rozhodovanie pri výbere SEO agentúry
Viete vyčísliť čo vám dobré SEO prinesie?
Viete aký veľký je trh vo vyhľadávaní vašich produktov/služieb v krajinách kde pôsobíte?
“Predstavte si, že by ste najbližšie roky zapracovali na SEO a na polovicu všetkých kľúčových slov z vášho oboru, ktoré ste si na začiatku dobre identifikovali by ste sa zobrazovali v top výsledkoch organického vyhľadávania.”
Toto sa nám podarilo za 1 rok spolupráce s týmto zákazníkom v oblasti fotovoltaiky a klimatizácií a pozrite sa aký dosah to malo na jeho biznis:
- získali sme o 50% viac organických leadov klimatizácií z Google (neplatenej časti vyhľadávania)
- takmer 3-násobný nárast organických leadov v kategórií fotovoltiky a solárnych kolektorov
- 16 nových kľúčových slov na TOP pozícií v Google (1.miesto)
- 94 nových kľúčových slov na 1.stránke v neplatenej – natívnej (organickej) časti Google
- takmer 8-násobný nárast organickej návštevnosti stránky s klimatizáciami
- o 65% viac organických návštev na stránky s fotovoltikou a solárnymi kolektormi
- celkovo zákazník získal o 80 nových leadov z organického (neplateného) vyhľadávania Google viac (spolu 209 za sezónu)
Celú prípadovú štúdiu, s ktorou sme získali v rokoch 2022 a 2023 2. a 3.miesto v kategórií SEO v česko-slovenskej súťaži WEBTOP100 nájdete tu:
Ako zdvojnásobiť predaje do roka vďaka SEO?
Ak sa stále rozhodujete o tom, či najbližšie roky má, alebo nemá význam investovať do kvalitnej SEO stratégie, skúste si zodpovedať aj na nasledujúce otázky:
- Koľko návštevníkov – potenciálnych zákazníkov viete získať vďaka top pozíciám v Google vyhľadávaní?
- Aký je konverzný pomer na vašej web stránke z organického vyhľadávania Google? (Koľko zo sto návštevníkov webu si kúpi váš produkt- alebo vás osloví so spoluprácou? Napr. zo 100 návštevníkov 5 nakúpi – váš konverzný pomer je 5%).
- Aká je priemerná cena nákupu vášho nového zákazníka?
- Ako často sa ku vám vracajú návštevníci a koľko míňajú na vašom webe ročne (prípadne za celý čas – customer lifetime value).
- Viete si vyčísliť hodnotu SEO budúcich získaných návštevníkov v obrate, prípadne v zisku? Ak áno, viete si určiť, koľko by ste do SEO mali dlhodobo investovať.
Získajte SEO audit, spracovanie SEO stratégie a workshop na mieru v hodnote 1650 € ZADARMO.
Ak potrebujete pomôcť s odpoveďou na tieto otázky a zvažujete výber SEO agentúry – kontaktujte nás u nás v ONLINE TORO a získajte SEO audit, spracovanie SEO stratégie a workshop na mieru v hodnote 1650 € zdarma. V prípade, že splníte základné predpoklady pre spoluprácu s nami (stav webu, oblasť podnikania a iné) zašleme vám poukážku v hodnote 1650 €. O tú môžete požiadať tu: SEO služby – analýza