Získajte dokonalý prehľad o zdrojoch Vašej návštevnosti

V tomto článku si povieme niečo o tagovaní URL adries, resp. odkazov – čo to je a na čo to slúži. Ak ste o tomto spôsobe „spresňovania“ webových štatistík ešte nepočuli, dávajte pozor.
Čo je to tagovanie
V jednoduchosti, tagovanie je označovanie URL adries v odkazoch parametrami, ktoré slúžia na to, aby presnejšie určili zdroj návštev Vášho webu v štatistikách Google Analytics. Tagovanie sa používa hlavne pri reklamných kampaniach a to najmä PPC kampaniach, ale aj pri newsletteroch, či prenajatej textovej, alebo bannerovej reklame.
Otagované odkazy Vám pomôžu určiť presný pôvod návštevy. Pri PPC reklame viete určiť, z ktorej reklamy, alebo cez aké kľúčové slovo návštevník prišiel, prípadne ak máte spustené PPC kampane v rôznych inzertných sieťach (napr. Google Adwords a Etarget), vidíte počty návštev z tej ktorej siete.
Obr.1 Prehľad návštev podľa zdrojov PPC kampaní
V rámci jednotlivých kampaní dokážete zistiť presný počet návštevníkov aj z Vašich newsletterov, či akejkoľvek inej internetovej reklamy z ktorej vedú prekliky na váš web.
Odporúčame tiež tagovanie prenajatých odkazov či bannerov. V tomto prípade vidíte v štatistikách Google Analytics okrem toho, že ste získali návštevu z určitého zdroja aj to, z ktorého konkrétneho banneru či odkazu – ak ich máte u jedného partnera umiestnených viacero. Takto si môžete veľmi jednoducho porovnať výsledky reklamnej kampane – ktorý z jednotlivých bannerov, alebo odkazov je klikanejší.

Obr.2 Prehľad návštev z jednotlivých odkazov
Takže ďalším využitím tagovania liniek je testovanie efektívnosti, na základe ktorého je možné online reklamné kampane ďalej vylepšovať a zefektívňovať, čo je koniec koncov cieľom online marketingu.
Ako otagovať odkaz?
Pozrime sa na to, ako odkaz otagovať. Je to jednoduché a aby ste to zvládli, nemusíte byť žiadny programátor, dokonca nemusíte ovládať ani HTML. Na tagovanie liniek existuje šikovný nástroj na tvorbu adries URL priamo od Google, ktorý Vašej adrese pridá niekoľko parametrov a práve tie pomôžu pri rozlišovaní zdrojov návštev.
V tomto nástroji je niekoľko povinných, ale aj nepovinných polí na vyplnenie. V prvom rade musíte do nástroja vložiť URL adresu, ktorú chcete otagovať. Následne vypĺňate ďalšie polia.
Povinnými sú:
– Zdroj kampane (utm_source) – identifikuje sprostredkovateľa návštevy, môže to byť napr. google, etarget, newsletter
– Médium kampane (utm_medium) – identifikuje médium, napr. banner, textový odkaz, e-mail
– Názov kampane (utm_campaign) – identifikuje reklamnú kampaň, tu vkladajte konkrétny názov kampane, napr. zľava leto
2013
Nepovinné polia:
– Výraz kampane (utm_term) – používa sa pre zaznamenávanie kľúčových slov pri platených reklamách – je potrebné použiť samostatnú linku pre každé kľúčové slovo, používa sa zriedka
– Obsah kampane (utm_content) – slúži na odlíšenie reklám alebo odkazov, ktoré odkazujú na rovnakú URL adresu, alebo pre testovanie A/B, napr. rozlíšenie jednotlivých reklám v rámci rovnakej kampane
Dajme tomu, že sme sa rozhodli inzerovať našu službu linkbuilding prostredníctvom PPC reklamy v inzertnej sieti Google Adwords. URL adresa stránky našej služby, na ktorú chceme doviesť nových návštevníkov a potenciálnych zákazníkov vyzerá takto:
https://www.onlinetoro.sk/sluzby/linkbuilding-linky-spatne-odkazy/
Po vložení adresy do vyššie spomínaného nástroja a vyplnení potrebných polí dostaneme adresu nasledujúcu:
https://www.onlinetoro.sk/sluzby/linkbuilding-linky-spatne-odkazy//?utm_source=google&utm_medium=text_search&utm_campaign=linkbuilding1
Ak túto URL adresu použijeme ako cieľovú adresu pri vytváraní novej reklamy v Google Adwords, zaistí nám to, že po spustení reklamy budeme v Google Analytics vidieť presný počet návštevníkov, ktorý prišli vďaka Google cez našu novú textovú reklamu vo vyhľadávacej sieti.

Obr.3 Prehľad návštev z jednotlivých kampaní
K tomuto prehľadu v Google Analytics sa dostaneme nasledujúcou cestou:
Štandardné prehľady > Zdroje návštevnosti > Zdroje > Kampane
Následne si ako primárnu dimenziu zvolíme „Zdroj alebo médium“ a ako sekundárnu dimenziu „Kampaň“ (Zdroje návštevnosti). Vďaka tomu sa v prehľade zobrazí zdroj návštevy, médium, aj kampaň, prostredníctvom ktorej sme návštevu získali, čo sú údaje, ktoré sme doplnili do URL adresy otagovaním.
Záver
Tagovanie odkazov je veľmi užitočné, dáva Vám presnejší prehľad o zdrojoch návštevnosti z Vašich reklamných kampaní, znižuje skreslenie štatistík a s troškou snahy Vám pomôže zefektívniť Vašu online marketingovú činnosť. Odporúčame preto tagovať linky vždy keď je to možné a samozrejme, ak to má zmysel.
Autor: Michal Kuruc, online marketing specialist