Miesto affiliate kampane v online marketingovom mixe
Affiliate je tímový hráč
Affiliate kampaň sama o sebe žiaden projekt nerozbehne. Preto je tímový hráč a nie samostatný hrdina. Aby mal inzerent (eshop, služba, hocičo iné) dobré podmienky na spustenie affiliate kampane, už čo to musí mať za sebou. Musí mať hlavne meno, vyladené procesy a UX – použiteľný web.
“To, že pri affiliate kampani platíte len za konverzie, je samozrejme super. Ale určite sa tým nezbavujete zodpovednosti za zle spracovaný web. To, ako dobre funguje je stále na vás. Ak bude web zlý, nezachráni ho ani tá najlepšia kampaň na svete. A to sa netýka len affiliate kampane, ale aj akejkoľek inej.”
Doplnok marketingového mixu
Zoberme si na pomoc najlepšieho učiteľa – príklad. Máme eshop, napríklad s topánkami. To, aby sme mali úspešnú affiliate kampaň je priamo úmerné tomu, ako úspešný eshop už máme. Ak predávame niekoľko topánok mesačne, affiliate kampaň zmysel nemá. Prečo?
Affiliate kampaň je závislá na publisheroch – teda majiteľoch webových stránok, kde je reklama umiestnená. Oni si vyberajú, akú kampaň k sebe umiestnia. Nie je to ako Google Adwords alebo Facebook Ads, kde sa platí za kliky a reklama sa zobrazuje “na povel”. Publisheri rozhodnú, akú kampaň použijú a to záleží na viacerých faktoroch. Ide hlavne o tématickú oblasť, silu značky a výšku provízie. To sme zistili vo Veľkom prieskume publisherov 2015.
Tematická kampaň je pre publisherov dôležitá preto, lebo na web o doplnkoch výživy asi nenasadia kampaň s topánkami. Preto nie je affiliate pre každého – ak predávate vodovodné batérie, asi sa pre vás veľa publisherov nenájde. Tak isto nové eshopy nemajú silnú značku. Ak ich publisheri nepoznajú, nepoužijú kampaň. A tak isto nováčik nevie dať provízie, aké si kampaň zaslúži.
Nie je to až také smutné
Hoci to môže vyzerať smutne, nie je to až také zlé. Affiliate kampane sú super ako doplnok, keď už eshop robí 200-300 objednávok mesačne. Nie je úplne vhodná na rozbeh. Na to slúžia PPC kampane, Social media, Content marketing, SEO, Mailing … teda všetko ostatné. Affiliate by mal tvoriť len niekoľko, nanajvýš desiatok percent zdroja objedávok.
Potom má zmysel kampaň spúšťať a venovať sa jej. Ak je však váš projekt zatiaľ malý, je dobré investovať čas a zdroje do ostatných prvkov marketingového mixu.
Autor článku
Štefan Polgári, Executive Director, Affiliate sieť Dognet