5 kreatívnych techník, ktoré sa marketérom oplatí vyskúšať

No keď si sadnete za stôl k počítaču, alebo v tíme, aby ste zo seba niečo vysúkali, kreatívne nápady sa sa vám z hlavy ťahajú rýchlosťou slimáka.
Mala by to byť brnkačka. Sadnete si a nápady prídu samé od seba. Lenže, už ste asi zistili, že nie vždy to tak funguje. Vlastne skoro nikdy.
A keď aj nápady máte, nedá sa práve povedať, že by boli ukážkové ako z učebnice.
Ak vám chýba kreativita a nechcete mať obyčajné nápady, ale prichádzať s niečím netradičným, čo zaujme, vyskúšajte nasledovné techniky.
Myšlienkové mapy
Začnime s nadčasovou klasikou. Odkedy sa objavila na zoznamoch kreatívnych techník, patrí medzi najvyužívanejšie stratégie na rozvoj tvorivého myslenia. Jej objaviteľ, Tony Buzan, si všimol, že mozog prirodzene spája myšlienky a koncepty dokopy a na tomto princípe sú myšlienkové mapy založené.
Začnete s jednou ústrednou myšlienkou, ktorú si dáte do stredu papiera, a k nej postupne pripájate ďalšie myšlienky, ktoré s ňou súvisia. Vytvárate si tak nové prepojenia a nachádzate nové súvislosti, čo napomáha objavovaniu nových nápadov a riešení.
Odporúča sa, aby každá SEO agentúra používala túto techniku, pre lepšie pochopenie zákazníkovho businessu.
Odporúčané čítanie: Ako s myšlienkovými mapami rozprúdiť kreativitu
Využiť ich môžete mnohými spôsobmi:
- marketingové plánovanie
- prieskum trhu a konkurencie
- tvoriť persóny na lepšie cielenie
tvorba kampaní (plán, stratégia, zdroje, rozdelenie úloh, dodávatelia…) - pri tvorbe web stránky
- zapisovanie nápadov ku kampani
- zaznamenávanie poznámok z kníh, konferencií, vzdelávacích videí…
Laterálne myslenie
Tento koncept bol vytvorený Edwardom de Bonom v 60-tych rokoch minulého storočia. Oproti bežným technikám a postupom vám dáva presné postupy a procesy, ako tvorivo myslieť.
Bežne ľudia myslia lineárne. To znamená ak sa stane X, nasleduje Y. Lenže nie vždy sú veci takéto jednoznačné. V rýchlo sa meniacom prostredí to takto neplatí. Laterálne myslenie vám umožňuje pozrieť sa na vec inak, vidieť nové prepojenia a súvislosti a prehodnotiť veci z kreatívnejšieho pohľadu.
Odporúčané čítanie: Laterálne myslenie: praktická stratégia na rozvoj kreativity
Využiť ho môžete pri:
- písanie článkov a blogov
- tvorba hlavnej myšlienky kampane
- tvorba inovatívnej stratégie na propagáciu produktu
- objavenie nových trhov, ktoré ešte nie sú také konkurenčné
- vytvorenie webovej stránky
- marketingový mix
6 mysliacich klobúkov
Toto je technika, ktorú takisto vytvoril Edward de Bono. Dnes je už využívaná mnohými firmami po celom svete. Každý klobúk je metaforou pre jeden spôsob uvažovania o probléme, ktorý riešite. Dokopy tak môžete uvažovať o jednej veci až 6 rôznymi spôsobmi, vďaka čomu viete ľahšie preniknúť k podstate veci a objaviť nové súvislosti.
Biely klobúk reprezentuje orientáciu na fakty, čísla a grafy.
Červený klobúk reprezentuje dojmy, emócie a intuitívny pohľad.
Čierny klobúk reprezentuje obozretnosť, usudzovanie a logiku.
Žltý klobúk reprezentuje optimizmus a dôvody, prečo je navrhované riešenie výhodné.
Zelený klobúk reprezentuje kreativitu, nové alternatívy a návrhy možných riešení.
Modrý klobúk reprezentuje meta myslenie, udržuje celý proces pod kontrolou a usmerňuje myslenie ostatných, ak sa debata strhne iným smerom, ako by mala.
Odporúčané čítanie: 6 mysliacich klobúkov: Návod ako získať skvelé nápady
Využiť túto techniku môžete pri:
- písaní článkov a blogov (generovanie nových a čerstvých pohľadov na veci, o ktorých už bolo písané x krát)
- tvorbe inovatívnej marketingovej stratégie na propagáciu produktu
- tvorbe a zhodnotení kampane (či má potenciál fungovať, a či nie sú potrebné úpravy)
- SEO optimalizácia (zvýšenie organickej návštevnosti webovej stránky)
Spojte sa s nami online a my vám darujeme hodinovú SEO konzultáciu k vášmu webu ZDARMA. Pre prvých 3 najrýchlejších záujemcov vypracujeme taktiež analýzu kľúčových slov a analýzu vašej konkurencie. Požiadajte o ňu tu:

Brainstorming
Viac hláv, viac vie. Už ste sa s touto múdrosťou niekedy stretli, všakže. Jeden človek dnes nedokáže všetko urobiť sám. Preto často pracuje v tímoch. Na rozdiel od bežného predpokladu, geniálne nápady nevznikajú iba v hlavách jednotlivcov. Často vznikajú spoločnými silami. Stačí sa pozrieť na držiteľov Nobelových cien a zistíte, že väčšina z nich bola udelená tímom 2-3 ľudí. A práve brainstorming je skvelým spôsobom, ako využiť kreativitu v tímoch. Ale iba ak poznáte správny postup, ktorý berie do úvahy správanie ľudí v skupine.
Odporúčané čítanie: Ako z brainstormingu vyťažiť maximum
Môžete ho využiť pri takmer všetkom, kde na klientovi pracujú viacerí ľudia:
- hľadaní nápadov do kampaní
- tvorba koncepcie kampane
- zjednotenie komunikácie pre väčší efekt (PPC reklama, SEO služby, sociálne siete, newsletter, TV, print…)
- tvorba webu (stretnutie copywritera, programátora a dizajnéra)
- tvorba SEO stratégie
- tvorba content marketingových plánov
Divergentné myslenie
Pojem divergentné myslenie zaviedol jeden z prvých priekopníkov na výskum kreativity, J. P. Guilford. Ide o myšlienkový proces na generovanie nových nápadov, alternatív a viacerých riešení na jeden problém. Spočíva hlavne v rozdelení problému na viacero častí alebo prvkov, aby ste ich rôznou kombináciou a hľadaním nových súvislostí medzi nimi našli originálny pohľad, ktorý ste predtým nevideli.
Odporúčané čítanie: Divergentné myslenie: Dôležitá vlastnosť kreatívnych géniov
Môžete ho využiť pri:
- Tvorba nových tém na content
- Rýchlu tvorbu originálnych aj netradičných ideí pre PPC kampane a SEO služby
O autorovi: Okrem toho, že optimalizujem weby, som aj blázon do kreatívneho myslenia. Na blogu www.umeniekreativity.sk zdieľam zaujímavé a vedou podložené stratégie kreativity, ktoré nakopnú vašu tvorivosť.
