Jakub Laurencik v kategórii Blog Online marketing Online novinky SEO Web

Core Web Vitals: Je vaša stránka pomalá? Google si na vás od mája 2021 posvieti

Core Web Vitals: Je vaša stránka pomalá? Google si na vás od mája 2021 posvieti

Google od roku 2021 začne hodnotiť rýchlosť načítania web stránky a ich užívateľský zážitok na základe nových aspektov známych ako Core Web Vitals.

Do tohto roku Google hodnotil užívateľský zážitok (UX) na stránkach na základe už známych faktorov.
Stránka musí byť optimalizovaná na mobilné zariadenia (mobile- friendly), musí mať HTTPS protokol (SSL certifikát) a zároveň by sa na vašej web stránke nemali nachádzať žiadne malware, spyware, pop-up okná a podobné prvky, ktoré rušia používateľa.

Metriky Core Web Vitals sa majú stať od Mája 2021 novými faktormi, ktoré budú vo veľkej miere ovplyvňovať práve pozíciu stránky v organických výsledkoch Google. 

Čo sa dozviete z článku:

Aké je „dobré LCP“ a ako docieliť rýchlejšie načítanie stránky?

Ako docieliť interakciu stránky do 100 ms?

Čo je vizuálna stabilita webstránky a akú sú možné príčiny jej nestability?

Metriky LCP, FID & CLS

LCP – VYKRESLENIE NAJVÄČŠIEHO OBSAHU

Táto metrika vyjadruje, za aký čas sa načíta najväčší grafický prvok na web stránke.
Dobré LCP skóre je podľa Google vtedy, ak 75% používateľov stránky načíta grafický prvok pod 2,5 sekundy.  Ak sa vaša web stránka bude načítavať do 4 sekúnd, bude ju treba optimalizovať. Pozor, ak bude čas dlhší ako 4 sekundy, vtedy riešenie určite neodkladajte.

Ako docieliť, aby sa stránka rýchlejšie načítala?

  • Rýchlosť stránky môžete zlepšiť optimalizáciou obrázkov. Primárne tie, ktoré sa nachádzajú na úvodnej stránke. Ak nemáte na vašej web stránke optimalizované obrázky, tak hodnota bude vyššia ako 2,5 sekundy. Návštevník môže zo stránky skôr odísť a vám sa tak bude zvyšovať miera okamžitých odchodov, čo je tiež jeden z faktorov, ktorý sleduje Google.
  • Odstráňte prebytočné scripty tretích strán.
  • Vyberte si lepší hosting a dosiahnete celkovo rýchlejší čas načítania.
  • Minifikujte svoje CSS.

Google sám ponúka návrhy, ako si zlepšiť LCP skóre.

FID – ONESKORENIE PRVÉHO VSTUPU

Zdroj: Youtube Google Chrome Developers

 

Táto metrika hovorí o tom, koľko trvá vašej web stránke zareagovať na prvú interakciu používateľa. O interakcii používateľa so stránkou môžeme hovoriť vtedy ak: klikne na link alebo tlačidlo, urobí výber z menu alebo zadá text do textového poľa. Naopak medzi interakciu sa nepočíta scrollovanie.

Môže nastať aj situácia, že používateľ nebude interagovať s vašou stránkou. Vtedy FID metrika nevypočíta a neodošle žiadnu hodnotu.

Ideálne je, ak web stránka na interakciu používateľa zareaguje do 100 ms. Ak je táto hodnota do 300 ms, je potrebné zlepšenie a nad 300 ms ide o problém. Možno sa vám niekedy stalo, že stránka už bola kompletne načítaná, ale na nič sa nedalo kliknúť, jednoducho nereagovala. Spôsobené to môže byť veľkým javascriptovým kódom.

Ako docieliť, aby interakcia stránky bola do 100 ms?

Práve optimalizácia javascriptového kódu vám môže priniesť lepšie FID hodnotenie.
Snažte sa odstrániť scripty tretích strán, ako napríklad Google Analytics, Heat maps či iné. Riešením je mať Google Tag Manager, kde to všetko môžete mať obsiahnuté na jednom mieste.

CLS – KUMULATÍVNY POSUN ROZLOŽENIA

CLS web vitals

Zdroj: web.dev

 

Ide o úplne novú metriku, ktorá nám hovorí o vizuálnej stabilite web stránky.

Neviete o čom hovoríme? Asi každému sa už stalo, že sa stránka načítavala a vy ste chceli kliknúť na tlačidlo. V tom okamihu sa stránka posunula a vy ste klikli na reklamu, ktorá tam dovtedy nebola. Vtedy hovoríme o nestabilných prvkoch na web stránke.
Porovnávajú sa jednotlivé zábery stránky a v momente, keď nastane posun prvkov, tak sa porovnajú a prepočítajú do číselnej hodnoty.

Pre Google budete mať vizuálne stabilný web, ak dosiahnete skóre 0,1 a nižšie. Pri skóre do 0,25 je potrebné zlepšenie.

Čo môže byť príčinou posunu?

Za nestabilitou stránky môžu byť obrázky, videá, GIF alebo infografiky, ktoré nemajú stanovenú šírku a výšku. Tento problém sa ukazuje hlavne pri web stránkach, ktoré sú programované na mieru. Pohyby na stránke vytvárajú aj reklamy, ktoré sa veľmi dlho načítavajú a väčšinou cez JavaScript.
,,Dbajte na to, aby reklama mala na vašej stránke vyhradené miesto, inak sa môže zobraziť na stránke a posúvať tak obsah.“

Kde ich sledovať

Tieto metriky môžete sledovať vo svojej Google Search Console, prípadne Google implementoval Core Web Vitals metriky aj do nástroja PageSpeed Insights.

Google Search Console

 

Page speed insight

page speed insight

Zdroj: Page speed insight

 

Core Web Vitals môžete merať aj pomocou ďalších nástrojov:

ako merať core web vitals

 

Týmito aktualizáciami dáva Google najavo, že používateľský zážitok (UX) a doba načítania stránky budú kľúčovými prvkami dobre navrhnutej web stránky. Core Web Vitals môžu byť iba začiatkom stratégie Google, ktorá ma docieliť, aby sa vlastníci webov vo väčšej miere zaoberali dizajnom stránok.

 

„Čím lepšie bude UX vašej stránky, tým lepšie bude mať skóre!“

Orange and White Play Button DJ Charles & Courbis Logo (8)Zdroje:

https://neilpatel.com/blog/core-web-vitals/
https://www.searchenginejournal.com/google-now-has-6-ways-to-measure-core-web-vitals/370824/#close
https://searchengineland.com/google-core-web-vitals-guide-for-seo-developers-337825

https://www.collabim.cz/akademie/seozpravodajstvi/google-core-web-vitals-co-to-je/
https://backlinko.com/hub/seo/core-web-vitals
https://web.dev/vitals/

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.