Čo sa dá zistiť o konkurencii z Google AdWords

Základné údaje o svojej konkurencii nájdete v záložke “Details” a “Auction Insights”. Môžete si vybrať, či zobrazíte údaje pre všetky kampane (reklamné skupiny) alebo len pre vybrané. Otvorí sa vám tabuľka, v ktorej nájdete domény konkurentov, ktorí sa objavili v aukciách o jednotlivé reklamné pozície v systéme AdWords spolu s vami.
Poznajte svoju konkurenciu
Väčšie klišé som nemohol použiť, však? Zo zoznamu vašich konkurentov sa dokážete dozvedieť množstvo informácií. Možno sa vám bude zdať, že niektoré ani nesúvisia s PPC kampaňami. Ale prečo neobetovať pár minút času, keď to môže viesť k zvýšeniu efektivity vášho predaja?
- Ako vyzerajú weby konkurencie? Čo propagujú? Majú aktuálne spustenú nejakú promo kampaň pre konkrétny produkt/kategóriu produktov/službu? Dokážu zapájať návštevníkov/zákazníkov na svojom webe? Je ich web lepší ako ten váš? V čom?
- Aké majú výhody oproti ostatnej konkurencii alebo v porovnaní s vami?
- Ako vyzerajú ich textové reklamy v Google? Zaujal vás nejaký titulok, slovo, príp. rozšírenie, ktoré vy nepoužívate?
Takouto “analýzou” každého konkurenta viete zistiť množstvo zaujímavých informácií a následne ich použiť ako inšpiráciu. Nechcete predsa zaostávať. Nehovorím, že máte od konkurencie kopírovať, to vonkoncom nie. Len využite tieto informácie ako najlepšie viete.
Vďaka tejto analýze sa dostanete aj ku konkrétnym číslam, ktoré vidíte v tabuľke. V stĺpcoch nájdete údaje, ktoré charakterizujú konkurenčné kampane v porovnaní s tými vašimi.

Čo znamenajú jednotlivé údaje?
1. Impression share – vyjadruje podiel získaných impresií (zobrazení) a všetkých, ktoré mohla daná doména získať pri daných kritériách cielenia
2. Avg. position – priemerná pozícia, na ktorej sa zobrazovali reklamy
3. Overlap rate – vyjadruje v percentách, ako často sa zobrazovala reklama daného konkurenta spolu s vašou reklamou
4. Position above rate – vyjadruje v percentách, ako často sa zobrazila reklama konkurencie na vyššej pozícii ako vaša reklama. Do výpočtu sa zarátavajú len prípady, kedy sa vaše reklamy zobrazili súčasne.
5. Of page rate – vyjadruje v percentách, ako často sa zobrazila vaša reklama alebo reklama konkurenta na prvej pozícii nad organickými výsledkami
6. Outranking share – vyjadruje v percentách, ako často sa zobrazila vaša reklama na vyššej pozícii ako reklama konkurencie. Prípadne, ako často sa zobrazila vaša reklama a reklama daného konkurenta nie.
Fajn, čo mi tieto čísla povedia?
Veľmi zjednodušene povedané, tieto čísla vám dajú prehľad o dvoch základných veciach:
- o tom, či využívate celý potenciál vašich kampaní. Myslíte si, že ak sa vám denne neminie celý rozpočet, tak kampaň nemá väčší potenciál zobrazovať sa častejšie? Práve metrika “Impression share” vám povie, koľko percent zobrazení reklamy ste získali a aký potenciál ešte vaša kampaň má.
- o tom, na akej pozícii sa zobrazujete, respektíve, či ste na vyšších alebo nižších pozíciách ako konkurencia. Zobrazovať sa vždy na prvej pozícii nemusí byť výhra! Najmä, ak musíte každý klik draho preplácať. Ak sa uspokojíte s nižšou pozíciou, môžete ušetriť na nákladoch. Otázka však znie, aký vplyv to bude mať na vaše konverzie? To už však musíte otestovať, pretože univerzálna odpoveď neexistuje.
Štatistiky o konkurencii – konkrétne kampane a reklamné skupiny
Štatistiky o konkurencii sú dostupné nielen na úrovni celého účtu, ale tiež na úrovni jednotlivých kampaní a reklamných skupín. Vďaka tomu môžete porovnávať výkon určitého typu produktov. Samozrejme, ak máte kampaň správne nastavenú a rozdelenú.
Predstavte si, že máte e-shop s diskami na autá. Máte dve kampane – jednu na hliníkové a druhú na oceľové disky. Vďaka týmto štatistikám možno zistíte, že kampaň s hliníkovými diskami má veľmi nízky impression share (podiel získaných zobrazení) a pozíciu oproti konkurencii. To znamená, že naplno nevyužíva svoj potenciál.
Naopak, druhá kampaň, ktorá možno ani nie je taká efektívna (z hľadiska konverzií), sa zobrazuje nad konkurenciou. A aj impression share je vysoký. Vďaka týmto číslam viete, že kampaň, ktorá prináša lacnejšie konverzie má potenciál zobrazovať sa častejšie. Ak jej priradíte vyšší budget.
Naopak, druhá kampaň prináša drahé konverzie a možno sa reklamy zbytočne zobrazuju nad konkurenciou. Tejto kampani znížite ponúkanú cenu za klik (t.z. výšku bidu) a následne, po istom čase, vyhodnotíte, či táto zmena mala vplyv na cenu konverzie.
Toto porovnávanie je možné robiť aj na úrovni reklamných skupín. Čo znamená, že môžete získať veľmi podrobné dáta, až na úroveň konkrétnych produktov. Musím však dodať, že na to, aby ste mohli zobraziť “auction insights”, je potrebné získať určité množstvo dát. Čo môže byť pre malých klientov (účty s malým rozpočtom) problém.
Vývoj konkurencie v čase
Údaje o vývoji jednotlivých metrík z “auction insights” v čase, vám pomôže pochopiť ďalšie súvislosti vzhľadom k dňom, sezóne, promo akciám, atď.
Odporúčam prečítať si tento článok, vďaka ktorému si vytvoríte zaujímavý report s grafmi zmien. Kompletný postup nájdete v článku. Ja len pripomeniem, že export dát z AdWords a rozhranie Google tabuľky, musia byť v Angličtine. Inak by skript (program, ktorý z údajov vytvorí grafy) správne neprebehol.
Po spustení skriptu a pridaní informácii o výške CPC (ceny za klik), dostanete aj takýto graf (obrázok nižšie).
Vývoj zmeny Impression share (podielu získaných zobrazení) pre jednotlivých konkurentov, a tiež vývoj vašej CPC. Vďaka porovnaniu s CPC, nájdete súvislosti medzi zvyšovaním/znižovaním CPC a zmenou metriky Impression share. Či iných metrík.

Pár slov na záver
Ak ste čakali, že vám predstavím postupy, ktorými dokážete dopodrobna preštudovať kampane konkurencie a okopírovať tie najlepšie nastavenia, tak som vás pravdepodobne sklamal. Pre tých ostatných… verím, že ak si nájdete mesačne 1 hodinu na analýzu konkurencie a týchto štatistík, dokážete tým zvýšiť efektivitu vašich kampaní.